ناودان گلخانه و انواع آن

ناودان گلخانه

یکی از قطعات سازه گلخانه ناودان گلخانه است که استفاده از آن در نحوه طراحی و ساخت انواع سازه های گلخانه بسیار اهمیت دارد.

همانطور که میدانید گلخانه ها در معرض انواع بارش ها از قبیل باران و برف قرار دارند. در صورتی که میزان باران و برف از طریق مجراهایی تخلیه نگردد، خطرهای جدی برای سازه و فونداسیون و تجهیزات گلخانه به وجود میاورند، که ناودانها این وظیفه را برعهده دارند.

البته لازم به ذکر است انتقال اب تنها وظیفه ناودان نیست، بلکه کمک به مقاومت سازه، اتصال اجزای سازه به یکدیگر، نصب پوشش و… را هم بر عهده دارد.

انواع ناودان گلخانه

ناودان گلخانه ها را میتوان براساس ضخامت و تعتد خم آنها به چند نوع نقسیم کرد.

ناودانی گالوانیزه در ابعاد و اشکال مختلف با ضخامت و کارایی های متفاوتی تولید می شوند.

 

انواع آبرو گلخانه از لحاظ نوع سازه

  • ناودونی گلخانه های ایرانی: ناودان این سبک گلخانه ها طول ۳ متر دارند و تعداد خم کمتر و خب مقاومت کمتر ، ضخامت آنها بین ۱.۵ تا ۲ میلیمتر است.
  •  ناودان های گلخانه اسپانیایی: ولی ناودان گلخانه اسپانیایی از مقاومترین سبک ناودون های گلخانه است که دارای ۷ یا ۹ یا ۱۱ خم است و ضامت آن ۲ میلیمتر و طول ۵متر
  •  آبرو گلخانه های سبک کره ای: ناودان یا ابروی این گلخانه ها ضخامت پایین و حداقلی دارند و وظیفه کمک به مقاومت سازه را ندارند و فقط اب را انتقال میدهد و به طول متغیر

 

انواع ناودان گلخانه از لحاظ محل نصب آن:

  • ناودان میانی: ناودان میانی گلخانه در واقع ناودانیست که از دوطرف بتوان روی آن یا لاکینگ و یا لوله پلاستیک سفت کن نصب کرد و در پایه های میانی استفاده کرد..
  • ناودانی کناری: این ناودان در ستونهای دیواره های جانبی به کار برده میشوند.
  • ناودانی ابتدایی و انتهایی: جهت هدایت آب به سمت لوله های انتقال آب کاربرد دارند.

 

ویژگی ناودان های گلخانه

ناودانی هایی که در گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد، دائما در تماس با رطوبت و آب هستند. بنابراین برای جلوگیری از زنگ زدگی سطح بیرونی و داخلی ناودانی گلخانه از ورق های گالوانیزه استفاده می نماییم.

ورق‌های گالوانیزه که در ناودانی گلخانه به کار می‌روند دارای مقاومت بسیار بالایی در مقابل رطوبت و خوردگی می باشند

این قطعه از ورق گالوانیزه با ضخامت ۱٫۵ تا ۲ میلیمتر و با دستگاه رول فورمینگ یا برک تولید میشوند. همچنین از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند این دستگاهها.

دقت داشته باشید که آبروها میبایست طوری طراحی و نصب گردند که آب باران به داخل گلخانه نفوذ نکرده و همچنین در اثر تماس مداوم پیچ ها با آب باران مشکلی پیش نیاید. در این پیچ ها از واشرهای مخصوص استفاده می شوند.

این ناودانی ها به گونه ای طراحی شده است که علاوه بر انتقال آب برف و باران، قسمت های مختلف گلخانه را به یکدیگر متصل می‌شود. دسترسی به قسمت های بالایی گلخانه را آسان می نماید. در واقع ناودانی متصل کننده قوس ها و نگهدارنده ی پوشش می باشند. که برای اتصال پلاستیک سقف به ناودان سوراخ‌هایی روی ناودان‌ها جهت نصب پیش بینی شده است.

در انتهای ناودان خروجی ناودان با قطر ۱۶۰ میلیمتر در نظر گرفته شده که آب با یک لوله PVC به پایین هدایت می شود.

هم چنین بخوانید:

بهترین گیاهان گلخانه برای رشد هر سال